Dag 16

Dag 16 Rheinach( Basel)- Waldshut(D) zondag 18 mei

69 km.

Opgestaan met een zonnetje, rustig ontbijten zodat de tent kan opdrogen. Het heeft de afgelopen tijd zoveel geregend dat de grond en de lucht zoveel vocht bevatten dat de tent nog flink vochtig wordt ‘s nachts.

We zijn beiden erg blij met de zon. Na afscheid te hebben genomen van de zeer aardige en verzorgende mensen van de camping Waldhort togen wij op weg. Het viel niet mee om de weg te vinden want we waren aardig ver van de route verwijderd.
Nog even over de camping Waldhort, het is alles behalve een aantrekkelijke camping voor trekkers. Het tentveldje staat bijna helemaal in de schaduw en de grond is zompig. Het is ver van de toiletten. Maar het echtpaar wat het runt is uiterst vriendelijk, behulpzaam en verzorgend. We hebben daar werkelijk van genoten.

Veel klimwerk, erg steil, soms net te doen en soms net niet. De geur van daslook ondersteunde ons. Wat is dat bijzonder om de geur van daslook zo duidelijk in de neusgaten te krijgen en nog wel enkele keren gedurende enkele kilometers. Wat worden we verwend.

Vandaag moesten we erg vaak steil klimmen en dalen. Dat leverde na de tweede flinke steiging de nodige irritatie op. Rolande was uitgeput en wilde uithijgen en Sjouke vond dat uithijgen te lang duren. Na een goede woordenwisseling hierover konden we de rest van de dag weer in harmonie verder.

Ik raakte gewend aan het vele steigen en leerde gaandeweg minder uitgeput boven te komen en Sjouke gaf meer ruimte om mij te laten uithijgen.
Het fijne van klimmen is daarna weer het dalen. De route was grotendeels een gemengd pad voor fietsers en voetgangers dat betekende wel constant goed opletten.

fietsreisrome 282

Het is immers en zonnig en zondag dus veel mensen genieten van de Rijn.

In Rheinfelden gingen wij via een prachtige oude brug, alleen voor fietsers en wandelaars de grens van Zwitserland naar Duitsland over.

fietsreisrome 281

Daar hadden we een erg leuke ontmoeting met een vrouw die zelf naar Santiago had gepelgrimeerd en daar graag haar ervaringen over deelde en zo kwamen we al binnen enkele seconden tot een persoonlijk gesprek. Bijzonder zo’n ontmoeting.

Het stadje Rheinfelden lag idyllisch langs de Rijn, net als de stadjes, Bad Sackingen en Laufenburg.

fietsreisrome 289

De stadjes zijn als het ware tegen de Rijn aangebouwd en op zo’n manier dat het liefelijk en gemoedelijk lijkt.

Onze pauzes waren idyllisch, een tegen een stadsmuur op eigen stoeltjes, met eigen gezette koffie en lekker brood met kaas en komkommer.

fietsreisrome 285

Wat doet de zon toch veel.

Dit was ook de eerste dag dat we met behulp van zonne-energie onze iPad konden opladen. Grappig om zo zelfvoorzienend te zijn.

fietsreisrome 290
Onderweg zagen we veel gekraagde en zwarte roodstaarten, hoorden weer de prachtige zang van de geelgors. Ook zagen we diverse roofvogels. Mijn kennis is daar helaas te beperkt voor.

fietsreisrome 293

Maar dat hindert het genieten van het bekijken van deze mooie dieren niet. En ook is het genieten van kraaien die de roofvogels graag uitdagen.

Ook is het fijn dat we nu lekker vroeg op een camping aankomen. Geen oponthoud door schuilen voor regen. Het lijkt wel vakantie.