Dag 23

Dag 23 Ried- Pfunds- Zwitserse grens-Norbertshohe- Rechsenpas-Glurns(I) zondag 25 mei 2014

Vanochtend liep alles gesmeerd tot we thee wilden zetten, ons gasapparaatje gaf nu echt de geest. We mochten van de beheerder wel ons water verwarmen. We begonnen onze tocht met 1 km lange klim van 4-5%, alweer een goede ochtendgymnastiek.

Net als gisteren liep de route in het begin door het Inndal, de prachtig kolkende en schuimende rivier. Tot op heden kende ik de Inn alleen als puzzelwoord. Langs de Inn is het heel liefelijk, prachtige weiden met veldbloemen met allerlei kleuren en geuren en leuke lieve dorpjes. Het gaat op en af wat hoogte betreft, maar vooral veel vals plat, 11 km lang.

Voorbij Pfunds reden we 3 km verkeerd over een grindweggetje vlak langs de Inn in een bos, prachtig, maar verkeerd rijden kunnen we ons vandaag eigenlijk niet permitteren, het wordt een pittige klim, we moesten dus ook weer 3 km terug.

Aan de linkerkant van de weg stond het bordje dat wij de hele tijd volgen, en na achteraf bleek stond er aan de rechterkant van de weg een groter bord met uitleg dat het verderop verboden was om door te fietsen en dat je dan gebruik moest maken van de shuttlebus die ons voorbij de Rechsenpas zou brengen. En die Rechsenpas wilden we nu juist vandaag perse bedwingen. Een ervaren fiets echtpaar uit Amersfoort had dezelfde fout gemaakt bleek bij de volgende koffieshop, dan voel je je toch minder dom.

Aangezien we dit willen halen hebben we een strategie uitgedacht. Regelmatig stoppen. We hebben gisteren het nodige ingekocht in de supermarkt om ons er door te helpen.

In Pfunds hebben we gestopt voor een kopje koffie met een Apfelstrudel. Na mijn kookacademie les over strudeldeeg maken ben ik hier kritisch op geworden. Nu ik heb genoten van deze heerlijk apfelstrudel met vanillesaus. We gebruikten dit in de jeugdherberg, waar veel oudere jeugd van tussen de 60 en 80 jaar aan het bier zat om 10 uur ‘s ochtends. Genieten dit soort taferelen, jammer dat we er geen foto van gemaakt hebben. We vervolgden de weg, grotendeels gingen we over de Via Claudia Augusta, deze weg bestond al in de Bronstijd voor het handelsverkeer.

Ongeveer 15 km later weer een stop bij Martina/Martinsbruck. Hier ontmoeten we nog twee Nederlanders( Romegangers op de fiets), wiens dochter in Olst woont. Deze mensen hadden al veel bergen gefietst en hadden er zin in, terwijl ik er als een berg tegen opzie, letterlijk en figuurlijk. We kregen nog wat waardevolle tips van ze. We zaten dicht bij de Zwitserse grens en dronken daar een koffie in een soort van winkeltje waar we ons eigen brood mochten opeten, lekker volkorenbrood met kaas tomaat en tuinkers, we moeten goed voor ons zelf zorgen. Want na al het vals plat begon onze klim 6 km lang 7% klimmen en volgens de borden met 11 bochten. Het waren er veel meer, maar dat kon ik door vermoeidheid niet tellen.

We fietsten ongeveer 4 a 6 km per uur. De vermoeidheid slaat heftig toe, maar opeen of andere manier ben je zo gefocust om in beweging te blijven dat je al wiebelend ( door zware tassen en langzaam fietsen) verder gaat. Sjouke voorop en ik vroeg nu iets sneller, nu iets langzamer en zo hielp hij mij samen met Anny en Pa de berg op.

Soms zei Sjouke iets, maar je hoort wat, maar hebt niet door wat hij zegt, het kan er gewoon niet meer bij, de energie om te luisteren heb ik niet meer. Ik bleef goed in contact met mijn lijf, ik fietste op mijn ademhaling, zorgde dat mijn hartklopping onder controle bleef, probeerde als ik moest hijgen langzamer te gaan en als de ademhaling beter ging mijn snelheid te verhogen en op de ademhaling verder te gaan. Ook was ik erg gefocust om mijn spieren niet te forceren, we willen immers naar Rome toe. Dus daar paste ik de versnelling op aan. Tijdens het klimmen is dat het enige waar je mee bezig bent, in contact te blijven met je lijf, verder kan er niets maar dan ook niets meer bij. Soms stopten we om een slok water te nemen. Een keer kreeg ik mijn ademhaling niet meer goed door mijn longemfysemische klachten. We stopten en ik hijgde als een oud peerd. Dit fenomeen kennen we van mij. Op circa 1400 m en 1700 m hoogte krijg ik problemen, even stilstaan en hijgen en weer op adem komen is dan het devies. Dus we zijn gestopt, in de berm gaan zitten en ik hijgen. Sjouke zat lief bij me en toen ik weer wat adem had gaf hij mij water zodat die droge mond weer verwend werd. Vervolgens aten we een banaan, dat zie je topsporters immers ook altijd doen.

We togen verder. Het was geweldig om dit te ervaren, om dit mee te maken en beleven. Vooral toen we bij de Norbertshohe op 1454 m aankwamen. Ik voelde me geweldig. Beretrots.

Sjouke en ik zijn Maarten van de fietscursus zeer dankbaar dat hij ons heeft geadviseerd om een bergachtertandwiel (een blad met extra veel tandjes) op de fiets te zetten. Met dank aan hem hebben wij het eerste deel van de tocht gehaald.

Nog weer 7 km verder ligt de Reschenpas, dat was ook weer een hele klim. En daar was die weer onze bekende, de tegenwind. Behoorlijk tegenwind tijdens deze klim. Heel flauw is dat je na de Norbertshohepas een fikse afdaling krijgt en dan vervolgens weer mag klimmen naar de Rechsenpas. Dat is behoorlijk pittig na die klim. Ervaren fietsers zullen het wellicht met Hans Reitsma eens zijn dat het vrij makkelijk is, maar onervaren types als wij zijn toch een heel andere mening toegedaan! Het is zwaar.

Wat wel flauw was was dat er helemaal geen bordje stond van de Rechenpas (1520), waardoor we niet wederom geheel voldaan konden staan glimmen bij zo’n bordje. Vervolgens bleek het dorpje Rechsenpas hoger te liggen.

Hierna fietsten we langs een stuwmeer, waarvan we gehoord hadden dat er een kerktoren uit het water zou steken, het enige zichtbare van een dorpje (Rechsenpas) dat in het stuwmeer is verdwenen. Allemaal bedriegerij die ansichtkaarten, het water in het stuwmeer stond nu erg laag zodat je kon zien dat er gewoon een toren gebouwd is als toeristische attractie, oplichterij dus ( zie foto). Feit blijft wel triest dat er gewoon dorpen onder water zijn gezet voor dit stuwmeer en dat een hele gemeenschap daarvoor moest wijken!

We fietsten langs het meer waar Hans Reitsma over schrijft dat het 5 km lang licht op en af is. Ik vraag me werkelijk af wat zijn definitie van licht was, verschrikkelijk om zo’n toetje te krijgen. En dan ook nog tegenwind en een wegomlegging, die niet alleen de route langer maakte, maar ook nog even een klim van 13 % gaf!

Al mopperend en klagend vervolgde ik mijn weg. Ondanks dat konden we beide intens genieten van het uitzicht op het Ortlermassief. Hier hebben we dan ook de nodige foto’s van gemaakt.

En toen kregen we 9 km lang een afdaling op sommige plekken was die 20%. We stonden volop in de remmen en nog stond de km teller op 40 km per uur. Met tegenwind en deze snelheid voelde, hoorde en ervaarde je het suizen van de wind op een manier zoals ik die nog niet ervaren had. Ik merkte dat ik breed glimlachend op mijn fietsje zat. Ik was zo blij zo trots en zo emotioneel dat soms tranen in de ogen had. We hadden het gehaald. Ik heb het vandaag niet voor Sjouke verpest.

We kwamen blij en opgelucht om 6 uur op de camping aan. Ik plofte neer op onze stoel en ging schrijven, Sjouke zette de tent op. We waren beiden moe. Na een heerlijke warme douche kon ik niet ophouden met zingen en danspasjes maken. Ik was zo euforisch deze tocht gehaald te hebben.

We gingen het leuke dorpje Glurns in. Dit stadje is helemaal ommuurd, heeft kleine steegjes en een lekker restaurant. We begonnen met een aperol, wordt ook wel spritz genoemd. Wat hebben we die verdiend.

We besloten morgen uit te slapen! Een beetje rust mochten we ons wel gunnen. We zaten tot laat buiten.