Dag 27

Dag 27 Rovereto-Torbole-Riva-Bardolino 29 mei 2014

Helvaartsdag. Het is al weer 18 jaar geleden dat mijn huis afbrandde en ik daarna ook. Inmiddels ben ik 54 jaar en is dat een van de meest ingrijpende en pijnlijke ervaringen in mijn leven. Maar ook toen was het niet alleen maar ellendig. En zijn er ook fijne herinneringen en ervaringen aangekoppeld. Pa kocht mij een hele oude caravan zodat ik in mijn tuin kon blijven wonen. Pa zette de verbrande planten buiten in de tuin. Met de woorden die knappen vast wel op en dat deden ze. Een is nu bijna een boom, bijna te groot voor in ons huis. Zomers gaat die nog steeds naar buiten. Toen ik 15 was heb ik die als plantje gekregen van mijn toenmalige vriendje Gerhard, de Neute. Ma hielp me waar zij kon. Eddo nam me in huis en Diana hielp me met voor mij haar onvergetelijke woorden: ” jij hebt toch altijd een open huis gehad en gewild!” En door deze ervaring leerde ik mijn lieve en waardevolle Belgische vriendin Mia kennen. En niet te vergeten al die lieve mensen die me maanden later hielpen dat wat ik nog had schoon te maken. Hennie herinnert zich vast nog al die kleerhangers die ze brandschoon heeft gekregen.

Een oude herinnering, maar tijdens zo’n pelgrimage krijg je soms oude gedachten, maar ook weer dat gevoel dat alles altijd goed komt en dat uit alles weer iets moois komt. Dat rotsvaste vertrouwen en die overtuiging zijn voor mij goud waard.

Gisteren nadat we in Trento waren geweest, werden we beiden moe. Hoe moe bemerkten we pas later in Rovereto, dat gezellige stadje. Na een heerlijke nacht in gewone bedden en een heel karig ontbijt stapten we niet op de pedalen maar gingen in overleg. We zijn moe, toe aan een dagje rust, wat gaan we doen. Het Garda meer is niet ver weg. We besluiten daarheen te fietsen. Om het meer heen fietsen wordt aan alle kanten afgeraden. We besluiten om dan ook een leuk boottocht te maken en de fiets mee te nemen. Toen we na een paar pittige klimmen 10% en een hele steile afdaling het Gardameer bij Torbole bijna inreden, bleek vandaar de boot naar Bardolino niet te vertrekken, maar wel vanuit een dorpje 4 km verder in Riva. We kochten een kaartje voor de boot van 15.10 naar Bardolino.

In Riva zochten we naar een leuk plekje aan het water om lekker ons Vinschau Paarl brood op te eten. Een brood dat niet gerezen is en wat veel kummel bevat en wat een specialiteit is van Vinschau.

Wat we gisteren niet vermeld hebben is dat toen wij in Italië de grens van het Duits naar het Italiaans sprekend deel overstaken, we begroet werden door twee hagedissen, dit waren de eerste hagedissen van deze fietsreis. We hadden al een tijdje uitgekeken naar deze voor ons fascinerende diertjes. In de bermen bloeide de papaver en de toortsen volop.

Onderweg moet je altijd blijven opletten. Een aanbieding is een aanbieding ! 1 Kilo kersen voor € 6 (aanbieding ??). Ik denk meer aan die ene extra kilo dan aan de 6 euro.

Voor Cock van Gessel en Jos Nederlof: Ik heb een leuke helling gevonden. Aan het Gardameer vanaf het plaatsje Torboli omhoog, 4 kilometer een helling van meer dan 10 % vrijwel zonder bochten. Dat is een keer iets anders dan de Alpe d’ Huez.

Vandaag genoten we van geuren die van bloeiende lindebomen en van Toscaanse jasmijn. Het fietspad naar het Gardameer liep langs de gewone weg. We fietsten veel auto’s voorbij, veel vakantiegangers, het is druk. Hier in Italië zien we de wegwerkzaamheden gewoon doorgaan. Zouden ze hier in dit katholieke land geen vrije dag met Hemelvaart hebben?

Sjouke schreef een kaart naar Mem, ik ben dan wel jaloers.

De bootreis was lang, het duurde 4 uur. Eerst was het winderig en vervolgens zonnig. Soms zag je geen einder, het lijkt dan alsof je op zee zit, je verwacht ieder moment een dolfijntje, maar die zitten hier niet, denken wij.

Heerlijk uitgerust komen we aan in Bardolino. We begeven ons naar de camping Europa, gerund door Nederlanders. Het is boordevol, en dat blijft zo de komende 3 weken. We zetten onze tent neer naast een caravan uit Zwolle. Het is vol, de andere plaats was bij een groep Duitsers die al lekker aan het bier zaten en veel lawaai maakten. Om nachtelijk gekots op de tent te voorkomen zijn we daar niet bij gaan staan. De camping kost € 30 per nacht of je nu een camper bent, electriciteits wilt of niet. We moeten onze paspoorten afgeven, maar in mijn paspoort staat op de laatste bladzijde dat dat alleen maar mag als daarvoor een wettelijke verplichting is. De campingdame moet dus gelijk de gegevens overnemen in haar computersysteem en wij dus voor 2 nachten betalen. We hebben hier een rustdag gepland, maar dit is absoluut niet onze camping, retedruk en veel lawaai. We gaan in het stadje eten in een lawaaiige osteria Franciscus, het is tenslotte al 8 uur en we hebben geen zin om 2 uur te zoeken naar een beter alternatief. Sommige mensen zullen dit gezellig vinden, veel lawaai, 2 tv’s aan. Ach, maak je dat ook eens mee. Hoe je het ook went of keert, de overgang is erg groot voor ons.