Dag 30

Dag 30 Verona-Montagnana zondag 1 juni

Het was een onrustige nacht. Onze tent stond dichtbij de weg en het leek wel of 100 Italianen van het mooie uitzicht genoten en dat luidkeels met elkaar deelden en dan de auto en motor extra hard lieten ronken. Maar wij werden wel wakker op een heel bijzonder plekje. We ontbeten en genoten van het uitzicht, zoals je op de foto kan zien bleef Sjouke tijdens het insmeren ook genieten van het uitzicht.

Op de camping was het een gezellige drukte van weggaande fietsers. Onze reis van vandaag begon met een heerlijke afdaling om vervolgens een paar kilometer langs de Adige te fietsen, we nemen afscheid van het Adigedal. Nog een enkele keer kwamen we de Adige tegen als we over een brug gingen. Ook morgen zullen we de meanderende Adige nog een keer oversteken. Maar we bereikten het vlakke land van de Povlakte.

Onderweg zijn we ergens gaan picknicken met brood en komkommer en meloen. Heerlijk dat sap dat zo lekker langs en in je mond druipt.

De Povlakte geeft een verlaten en desolate indruk. Veel huizen in staat van verval. Akkers vol meloenen, velden vol zonnebloemen, boomgaarden, vele grote percelen vol met granen, sommige al met die mooie geelgouden kleur, velden vol met witte uien die lagen te drogen, velden vol gewone uien, veel percelen met druivenranken, velden vol aardappels, mais.

Maar gedurende 40 km zijn wij slechts vier mensen tegen gekomen. Het was warm, drukkend warm, het was stil. Het enige wat we hoorden was het zoeven van onze banden over de weg, de wind door de helm, kwakende kikkers, enkele koekoeks en duiven. Het was vreemds, desolaat. Het werkt op het humeur, het vermoeit, het haalt het leven wat uit je. Vlakbij Montagnana werd het iets drukker op de weg.

Bij een huis zag Sjouke een mooie hagedis. We stopten en hij ging foto’s maken.

De hond kwam blaffend aanrennen en vervolgens bleef het beestje nieuwsgierig staan kijken naar de fotograaf. Al snel kwam zijn baas, een oudere man ook nieuwsgierig kijken, vooral toen hij de beladen fietsen zag. Zoonlief van 40 kwam zijn bed uit en het werd even erg genoegelijk daar op straat. Een leuke ontmoeting. Ze vroegen of we voldoende water hadden, dat hadden we. We werden toen verwezen naar hun boom waar we kersen mochten plukken. Leuk en natuurlijk gingen we daar gretig op in.

In Motagnana hebben ze geen camping, maar de jeugdherberg laat je kamperen op hun terrein voor € 5, p.p. De afstanden die we vanaf eergisteren fietsen zijn bepaald door waar de campings liggen. Soms een korte route, soms een langere en soms er tussenin. Zo komen we wel in Rome.

‘s Middags bezochten we het geheel ommuurde stadje Montagnana. De vrouw van de jeugdherberg vertelde trots dat de ommuuring uit de Middeleeuwen stamt en dat de muur op de lijst van Unesco Werelderfgoedlijst voorkomt. Ook dit stadje heeft weer booggalerijen.

De piazza bij de Duomo is groot. Hoe zuidelijker je komt hoe rijker de versiering in de kerk. De dom was rijkelijk versierd. Maar ik merk dat de verzadiging begint te komen.