Dag 36

Dag 36 Lido di Dante- Turitto zaterdag 7 juni 2014

83 kilometer. Vanmorgen bijtijds wakker. De zon op de tent. Kortom tijd om te staan. Het inpakken gaat nu automatisch in vast en efficiënt stramien. Maar diverse mensen kwamen even langs om ons goede reis te wensen, waardoor het niet opschoot. Toen we wegfietsten stonden ons diverse mensen uit te zwaaien. Dat was heel leuk en maakt ons ook blij en dankbaar. Het was leuk op de camping.

vetrekRavenna02VertrekRavenna01

Sjouke had wel weer zin om te fietsen, maar Rolande had nog wel een dag voorbij willen zien gaan.

Op de fiets was het warm, maar aangenaam warm en al snel hadden we een lekker ritme en was Rolande ook weer blij om op de pedalen te staan.

We kwamen heel veel fietsers tegemoet, hele pelotonnetjes waar velen bewonderend aanmoedigden, naar ons keken, zwaaiden en lachten. Het was heel leuk en stimulerend. Het landschap veranderde langzaam van plat naar vals plat naar licht steigen. Daar zijn we wel blij mee. De Povlakte was zo vlak en verlaten dat het niet opbeurend of energiegevend was om daardoor heen te fietsen. Hoewel het wel een ervaring en beleving was.

We ruiken nog steeds de bloeiende linde. De Toscaanse jasmijn geur wordt minder.

We zien het eerste bordje Rome, maar ja die wijst naar de snelweg. Wij nemen een andere route.

We stoppen in het dorp Bora bij bar trattoria ” da Paco”.

Hans Reitsma, een tip neem dit adresje op in de route, want in ons boekje staat niet dat hier een restaurantje is. En deze is zeker het vermelden waard! Zonder hulp van de bevolking hadden we het niet gevonden. Het ziet eruit als bar, met veel oude mannen voor de deur. Binnen blijken twee grote eetzalen te zijn. Ze werken met menu van de dag. We kregen een heerlijke Strozzapreti met zeefruit, vers zeefruit! Heerlijk!

In Bora zagen we plakkaten op de muur geplakt. Hier werd herinnerd dat twee mensen een jaar geleden overleden waren. Het raakte mij. Wat mooi om dat zo te doen, om de herinnering zo mooi als gemeenschap levend te houden.

De middag etappe heeft een paar forse klimmetjes van 5% tot 8 %. Maar het is goed te doen. We gaan als een speer. De twee dagen rust hebben ons goed gedaan. De omgeving is schitterend. Bergen, met cipressen, diverse naaldbomen, loofbomen en met wijngaarden en granen en diverse kleuren. Het Toscaanse landschap zegt Sjouke, maar Rolande heeft nog niet eerder kennisgemaakt met het Toscaanse landschap. Overigens komen we morgen pas echt in Toscane. We zijn helemaal bezweet van de zon en het klimmen. We stoppen in Turrito in een hotel, mistroostig, maar de volgende plaats met overnachtingsmogelijkheden is 17 km verderop. We zijn nu zo energiek en het gaat zo lekker dat we besluiten om te blijven, want als we ons nu overschatten in de eerste etappe Appenijnen moeten we dat misschien bezuren.

Ook ‘s middags weer veel gezwaai en opbeurende woorden en gebaren van fietsers, maar ook motorrijders steken hun duim op en zelfs een aantal automobilisten toeteren en steken hun duim op. We worden hier allebei blij van. Het lijkt wel of we gedragen worden.