Dag 44

Dag 44 Fiano Romana- Rome zondag 15 juni

45 kilometer.
Vannacht slechts een keer wakker geworden van een doelpunt. We waren dan ook zeer verbaasd dat Italie met 2-1 van Engeland gewonnen had. Van Italianen zeggen ze toch dat die luidruchtiger zijn dan Nederlanders?

Onze een na laatste etappe.
Vanmorgen om 6 uur op. Het was koel en heel erg bewolkt, dreigend. Je zag de regen komen. Desalniettemin vertrokken wij met plezier. Rome gaan we halen, het gaat lukken!

Het begint met een afdaling en daarna fikse klimmen. We fietsen rustig. Als een mantra gaat het in mijn hoofd:” kan ik dit tempo de hele dag volhouden?” En zo fluctueert het tempo met het percentage stijgen mee.
Mijn probleem is dat als iets moeilijk of niet leuk is ga ik snel te werk zodat het snel voorbij is, maar dan kom je jezelf goed tegen en dat merk je in de bergen direct.

Na ongeveer 10 km, meer dan een uur later begon het te regenen, zo hard dat we schuilden. Toen het even minder werd fietsten we verder en zo kwamen we in een klein barretje, in Morlupo, aan, waar we verder schuilden voor de bui. Sinds Merano ( dag 24 en 25) hadden we de regenjassen niet meer nodig gehad. Het was nb 19/21 graden en we hadden het koud.

We vertrokken toen het nog wat druppelde. De bergen om ons heen bleven gehuld in de wolken. Dat is zo’n prachtig gezicht, dat verveeld nooit. We hebben het nu een paar keer gezien de afgelopen weken.

De weg was landelijk, prachtig. Zo af en toe een villa en zo af en toe een vervallen huis. Een enkele maal stapten we van de fiets om te genieten van het uitzicht en om een foto te nemen.

Rolande struint de berm in maakt de foto’s en dan pas ziet ze de slang waar ze bijna op stapt. Dit arme beest had het te koud om al te kunnen bewegen. Maar ik schrok me wild, maakte me uit de benen en stond daarna stokstijf stil, maar van binnen trilden alle spieren in mijn benen van schrik. Vervolgens overwin ik mijn angst en maak foto’s van het mooie beest.

De route blijft op en neer gaan, het gaat ons goed af.
Plotseling is het onderweg hartstikke druk, ballonnen in de lucht, wij stoppen om te kijken het is iets met paarden, zowel rijden als mennen. We zijn te laat, het is 12.00 uur, dus wat er gaande was is inmiddels afgelopen. We komen daar nog twee Romegangers tegen. Zij waren gister aangekomen in Rome en brengen nu de fiets weg naar het fietsophaalpunt van Soentken. Ook zij waren nieuwsgierig.

In Prima Porta zien we een restaurantje, even eten voor we zo op de camping aankomen en de tent op zetten. Het was lekker, maar naar later bleek niet handig, want toen we op de camping aankwamen brak het onweer goed los.
Het was na het eten heel dreigend. Prachtige zwarte luchten met zo af en toe een lichtflits. Dat laatste was wat eng. Wij fietsten langs de Tiber op een fietspad die helemaal omhuld is door riet. Vanwege de dreiging fietsten we hard en maakten geen foto. Ik hoop dat ik die mooie beelden vast kan houden in mijn hoofd.

Ook nu weer schuilen op de toiletten. We kunnen met deze windvlagen en regen geen tent opzetten. En ook nu niet zwemmen.

Na drie uur schuilen besluiten we een kamer te nemen op de camping. Een soort stacaravan met eigen douche, wc en balkon. Voor de laatste keer deze reis wassen we onze fietskleding op de kamer.

Op de camping is het een leuke reünie, de twee mannen uit Maassluis en Borculo die we in Assisi hebben ontmoet zien we weer. Een allerhartelijkste begroeting. Vervolgens zien we ook de man die we en in Verona en Ferrara zagen weer. We eten samen met ons 5en en het wordt een gezellige en open avond. Het thema is relaties. Boeiend en open wordt hier over met elkaar gesproken.
Jammer dat je dan weer afscheid van elkaar neemt. Maar zo is het leven en deze reis niet minder.

Dag 40 11 juni