Dag 48

fietsreisrome 910

Hoewel we vroeg op waren, gingen we laat weg. De tent was erg nat en aangezien we die misschien pas over twee weken terugkrijgen moet die droog ingepakt worden. Ondertussen gezellig met onze Duitse buren gepraat, zij kwamen vanuit Innsbruck fietsen en natuurlijk afscheid genomen van Maureen en Gerrit. Met volle bepakking gefietst naar Rome. Onderweg naar Rome reed Rolande voorop en kon nog maar net een overkronkelende slang ontwijken van zeker 1,5 meter lang, waarschijnlijk langer, we konden geen foto maken, maar zag er net zo uit als die van dag 44. Op het St. Pietersplein een foto met bagage gemaakt en naar SanPietro treinstation gefietst. De fiets moet je een trap af en op slepen om op perron 3 te komen. Vervolgens stapten wij met moeite in de trein, zetten samen de fietsen op een tussenbalcon en blokkeerden zo boel en toen bleek dat de deur aan de andere kant kapot was. Al snel bleek dat bij alle volgende haltes je aan die kant uit moest stappen, we zaten dus klem. Er kwam geen enkele halte waar wij er even uit konden gaan om naar een ander balkon over te stappen. We hadden al gecheckt van binnenuit dat het balcon rechts juist aan de andere kant kapotte deuren had, we moesten dus op het balcon links zien te komen. Uiteindelijk zijn we door de trein heen naar het linkerbalcon gelopen. Hiervoor moesten de achterassen eraf en bij elke bank moest de voorkant van de fiets even 20 centimeter opgetild worden, een heel karwei, maar het is gelukt en we voelden ons opgelucht. De Italianen in de trein werden door ons lastig gevallen, maar zij lieten dat of gelaten of geïnteresseerd toekijkend toe. Bij de halte in Anguillara bleek dat alle moeite voor niets was, dat was de eerste halte waar je aan de kant uit moest stappen aan welke wij ook ingestapt waren, That is ook life. De trein gaat naar Anguillara. Vandaar is het circa 10 km fietsen, voor een groot deel langs een meer naar camping Smeralda. Van hieruit haalt Soetens de fietsen op. We moesten cash € 320 betalen voor Soetens, maar die hadden we niet bij ons (vergeten te bancomatten, want we hadden dat wel gelezen op de site van Soetens). De campingbaas legde uit waar de dichtstbijzijnde Bancomatten was, 6 kilometer terug. Sjouke heeft dit zonder bagage gefietst, de Bancomatten die de campingbaas had uitgeduid bestond al jaren niet meer. Gelukkig kon Sjouke communiceren met de plaatselijke bevolking die hem goed duidelijk konden maken waar wel een Bancomatten was. We hebben nog een duik in het meertje genomen en een hop gezien. Hop is een vogel die een kuif kan opzetten en het is een beetje onze vakantievogel, we zijn gek op het beestje, zelfs in China hebben we een Hop gezien. Het was daarom een mooie afsluiting van onze reis. TIP Wees vroeg bij deze camping en maak vervolgens dat je wegkomt. Wij hebben dat niet gedaan, omdat we vrij laat aankwamen. We namen een bungalow voor €50, volgens ons een oude vieze schuur met bedden die niet om in te liggen waren. Douches op terrein, wij zouden dat bouwvallen noemen. Jammer dat er absoluut geen aandacht en liefde aan deze plek wordt gegeven. Omdat ons vliegtuig vroeg vertrok ook maar shuttle, waar we met 6 mensen inzaten en ieder stel € 50, moest betalen. ‘ s Morgens konden we nog maar net een kopje koffie kopen op de camping. Dat ging niet van harte. Mensen lever je fiets en bagage in, neem de bus van €1, dan de trein van€2,10 naar Rome, neem bij Termini een hotel of B&B voor nog geen €50 per nacht en een reguliere bus naar vliegveld. Scheelt een hoop geld en een frustratie. Want het is niet leuk om zo’n teloorgang van camping en mentaliteit van mensen mee te maken. Het positieve is dat ze zorgvuldig omgaan met je fiets en bagage. We komen in Nederland nog terug met foto’s van de laatste dagen, althans dat hopen we en met tips over bagage en andere wetenswaardigheden voor mensen die de reis aan het voorbereiden zijn. Leuk dat jullie ons gevolgd hebben. Wij vonden het erg leuk om een blog bij te houden en ook te merken dat deze werd gelezen. Dank voor jullie aandacht en medeleven. Liefs Sjouke en Rolande

De laatste kaartjes, de rechte streep is de reis met de trein.